Påskeudstilling 2019

Børkop.

Lisbeth Petersen

er tilknyttet galleri 39, Fredericia

Tørring-Uldum Kunstforening          Kildebakken 11, 7171 Uldum      Tlf.: 21784556       E-mail: risvigt@gmail.com

Britta Enemark Olsen

Billder fra ferniseringen

Farverig udstilling.

Palmesøndag den 14.04, var der fernisering i Aale-Hjortsvang minihal, hvor

Tørring-Uldum Kunstforenings årlige Påskeudstilling blev skudt i gang.

Gorm Flagstad, redaktør på ArtVue, det elektroniske kunsttidsskrift – ”Kunst i tiden” holdt hovedtalen ved ferniseringen, efter at kunstforeningsmedlem Lisbeth Stoumann havde budt velkommen til de fremmødte indbudte gæster og medlemmer.

Gorm Flagstad sagde bla:

”Kunsten er vigtigere end nogensinde i et effektivt samfund. Den visuelle kunst skaber ofte forbløffelse og forundring ved at være grænseoverskridende og sætte fokus på tabuer, som gør, at vores tankevirksomhed og fantasi sættes i gang.

I kunsten er der ikke nogen endegyldigt svar og sandhed. Ingen facitliste.

Kun få seriøse billedkunstnere kan leve af at skabe værke, derfor er det nødvendigt med økonomisk støtte.

En kunstner er et spejl på tidsånden set ud fra kunstnerens ståsted.

På denne udstilling i Aale har vi fire meget forskellige kunstnere – og det gør, at de besøgende vil opleve, at kunst er meget forskellig at beskue.

Ligestillingen er slået igennem…. – thi der er tale om tre kvinder (billedkunstnere) og en mand (keramiker).

Britta Enemark Olsen er uddannet som billedkunstner på den fireårige fagskole på Århus Kunstakademi. Underviser i billedkunst siden 1985. Deltaget i mange udstillinger, heraf flere censurerede. Har etableret Galleri Gasværk i Horsens i 2012. Har sin helt egen meget personlige malerstil – som er figurativ. Olie.

Lisbeth Petersen maler med akrylfarver og skaber ekspressionistiske malerier, nogle er figurative. Der er noget musikalsk over værkerne – farver som indikerer årstider. Hun gør det gerne i store lærreder. Skaber billeder i en verden af fragmenter og poetisk vildskab. Hun har udstillet i ind- og udland gennem de sidste ca. 12 år.

Birthe Nissen er uddannet lærer med billedkunst som linjefag. Landskabsbilleder er ikke konkretiseret og skarpt malet op, men opleves som fortolkningsfrie iagttagelser der omdannes til former, hvor vi ikke er i tvivl om den stemning hun beriges på sine ture ude i naturen. I få af de udstillede værker er der en person – en fugl. Ud over undervisning i tegning, har hun gennem 25 år arbejdet med især portrætter. Er med i et arbejdsfællesskab. Atelier 8 til 3, Granhøj 8, Silkeborg.

Søren Rundstrøm arbejder hovedsageligt med rakubrændt keramik, han finder inspiration i hverdagen. Kan et ord, en tanke eller et begreb omsættes til et keramisk værk?

Kan man give et dyr et humoristisk udseende, eller kan man skabe en figur med et harmonisk udseende? Han er meget optaget af de runde former som ses i værker, der symboliserer jorden i forbindelse med en tanke eller en bekymring. Alt dette med det udtryk raku teknikken kan tilføje.

Gorm Flagstad talte desuden om begrebet zapisme, om hvordan vores travle liv ikke giver os ro til at stoppe op, være tilfredse med tingenes tilstand og have tid til at være noget for hinanden. Her er kunsten med til at stimulere vores hjerne, give plads til refleksion. Han tror på kunstens og kulturens dannende potentiale.

Han sluttede af med: Globalt – kunsten får os til at tænke nyt, den skaber kreativitet og innovation og den rokker ved vores faste forestillinger om, hvordan verden hænger sammen. Det har vi brug for som mennesker.

Derfor takkede han kunstforeningen for den indsat der gøres for at fremme kunsten, hvilket denne udstilling er et tydeligt bevis på - og han sagde tak til kunstnerne for at stille deres unikke værker til rådighed for os beskuere. Værkerne klæder hinanden.”

Det er bestyrelsens klare fornemmelse at gæsterne tog godt imod de ret så forskellige værker, som på trods af forskelligheden i udtryk, alligevel matcher hinanden fantastisk godt. Udstillingen er åben fra Skærtorsdag til og med 2. påskedag i tidsrummet 11 – 16

NB: Fredag den 19. – Langfredag - vil Birthe Nissen være i hallen kl. 12 – 16, hvor gæsterne, for 150 kr., kan få tegnet et meget vellignende portræt af sig selv.

På bestyrelsens vegne Lisbeth Stoumann.